Navýšení palivových příplatků od 1. ledna 2019
6 Lis

Navýšení palivových příplatků od 1. ledna 2019

Štítky: , , , , ,

Mezinárodní námořní organizace (IMO) vyhlásila nový limit pro obsah síry v palivu pro námořní přepravu. Od 1. 1. 2020 bude tento limit činit 0,5 %. Současně používané nejlevnější palivo mazut obsahuje až 3,5 % síry.

Rejdaři mají nyní na výběr ze dvou variant:

  1. začnou používat ekologičtější palivo, které tento limit splňuje
  2. na každou loď pořídí skruber – zařízení na pročištění výfukových zplodin

Ekologičtější palivo je v průměru o 55 % dražší než současně používané palivo, ale například společnost Maersk Line předpokládá, že se zvyšováním produkce skruberů bude jeho cena klesat.

Skruber stojí pro jedno plavidlo 3 až 10 milionů dolarů, dle jejich výrobců ale zařízení podstatně snižuje provozní náklady.

Podle viceprezidenta společnosti Alfa Laval Petera Leiflanda, obří ropný tanker, takzvaný VLCC, ročně vydá za palivo s nízkým obsahem síry 9 milionů dolarů, ale se skrubrem za 3,7 milionu by za pohonné hmoty platil jen 7 milionů plus roční servis poplatek 75 tisíc dolarů. „Návratnost je asi dva roky, což není dlouho vzhledem k tomu, že skruber lodi vydrží napořád,“ řekl Leifland. Životnost VLCC činí v průměru 20 let.

Skruber připomíná malou rafinérii. Zplodiny z motoru procházejí jednotkou, kde se mísí s vodou. Ta rozpouští oxidy síry předtím, než jsou upravené výpary odváděny lodním komínem. Dle typu systému na lodi se použitá voda buď uvolní do moře, nebo se vyčistí a použije znovu.

Proč je správné, že IMO vyhlásila nový limit pro obsah síry?

Na celkových emisích oxidu siřičitého vzniklých spalováním mazutu s 3,5% obsahem síry se lodě podílejí 13 %. To je více než 2000krát víc, než povoluje norma automobilům na dálnicích v USA. Znečištění způsobené palivem s vysokým obsahem síry způsobuje respirační onemocnění a podle Světové zdravotnické organizace (WHO) může také zhoršit srdeční choroby.

Ačkoliv nové IMO2020 opatření platí až od roku 2020, rejdaři Maersk Line a CMA CGM zahájí vybírání „sirných“ příplatků již od 1. ledna 2019 v rámci příprav na tuto velkou změnu. Rejdař Mediterranean Shipping Company (MSC), zatím ještě neoznámil termín, odkdy příplatek zavede, ale na svých stránkách propočítal, jaká bude muset být jeho výše.

Dá se očekávat, že podle vzoru tří velkých rejdařství, začnou tento příplatek postupně zavádět i ostatní. „Sirné“ palivové příplatky se tak zřejmě stanou součástí standardních cen a rejdaři své náklady, nebo alespoň jejich větší část, přenesou na zákazníky.

, , , , ,

Vytvořilo PROFICIO

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování, analytiku a pro účely cílení reklamy.