
Účinky pandemie na leteckou dopravu vedou k horší klimatické stopě letecké nákladní dopravy v podobě zvyšujících se emisí CO₂. Vyplývá to z analýzy poradenské společnosti McKinsey & Company.
Důvodem zvýšených emisí je v důsledku pandemie značně snížená dodatečná nosnost v belly osobních letadel. Podle konzultantů McKinsey Ludwiga Hausmanna a Daniela Riefera to zase umožnilo růst celosvětové nákladní dopravy na bázi freighter. „To zvyšuje emise, protože nákladní stroje jsou v průměru starší, a tudíž méně účinné než osobní letadla,“ uvedli Hausmann a Riefer.
Podle jejich studie se palivová účinnost v osobním letectví za posledních 13 let zlepšila přibližně o 20 procent (měřeno spotřebou paliva na osobokilometr); naproti tomu v letecké nákladní dopravě došlo ve stejném období ke zlepšení pouze o přibližně 9 procent u nákladních letadel (měřeno spotřebou paliva na tunokilometr).
Stáří letového parku v osobním letectví se za posledních 20 let snížilo přibližně o 10 procent; globální flotily nákladních letadel naopak ve stejném období zestárly o 5 až 15 procent. Nákladní letadla jsou tedy v průměru o 9 až 10 let starší než osobní letadla.
Zdroj informací: SSL – Svaz spedice a logistiky ČR, z.s.