Pojištění při přepravě zboží

Cargo pojištění vám zajistí náhradu škody v případě poškození zboží 

Spolu s převzetím zboží se dopravce zavazuje, že zásilky přepraví v pořádku. Jeho zodpovědnost za náklad upravuje mezinárodní legislativa (CMR, Haagsko-Visbyská pravidla, Hamburská pravidla, Montrealská úmluva), která však limituje případnou náhradu škody na zboží pouze z jeho brutto hmotnosti. Proto doporučujeme sjednávat si při přepravě majetkové připojištění všech zásilek (tzv. cargo pojištění), čímž předejdete finanční ztrátě při případném poškození.

Výhody našeho CARGO pojištění 

  • Pojistné plnění až ve výši 110 % náhrady škody a dopravného (bez ohledu na limitovanou odpovědnost dopravce).
  • Nulová spoluúčast při pojistné události.
  • Je sjednáváno individuálně dle povahy zboží, druhu a trasy přepravy.
  • Rychlé vyřízení případné škodné události (do 15 dní od dodání všech potřebných dokladů o škodě).
  • Vždy sjednán typ „Against All Risks“.

CARGO pojištění sjednáváme na vyžádání zákazníka vždy na každou přepravu zvlášť.

Pojmy, se kterými se setkáte

  • SDR (Special Drawing Rights) – Jedná se o měnové jednotky takzvaných zvláštních práv čerpání užívané v rámci Mezinárodního měnového fondu. Kód této měny je XDR. Hodnota 1 XDR odpovídá zhruba 30 Kč. Aktuální kurz Kč / XDR je uveden na stránkách ČNB.
  • AAR – Against All Risks– pojištění proti všem rizikům, v rámci námořní dopravy zahrnuje i „společnou havárii na moři“.
  • Brutto kg – váha včetně obalu.
  • Vyjmenovaná nebezpečí – pojištění pouze pro vyjmenovaná nebezpečí, nezahrnuje „společnou hávarii na moři“.

Pojistné podmínky 

Hranice maximálního plnění náhrady škod, která vyplývá z jednotlivých mezinárodních úmluv pro různé druhy přeprav:

Mezinárodní námořní přeprava

Tento typ přepravy se řídí buď

  • Haagsko-Visbyskými pravidly z r. 1968, kde je náhrada škody z odpovědnosti dopravce limitována pouze částkou 2,- SDR (XDR) za 1 brutto kg zboží nebo 666,67 SDR (XDR) za jednotku, nebo 
  • Hamburskými pravidly z r. 1978, kde je náhrada škody z odpovědnosti dopravce limitována pouze částkou 2,50 SDR (XDR) za 1 brutto kg zboží nebo 835,- SDR (XDR) za jednotku.

Odpovědnost v dopravce v námořní přepravě zboží: https://tinyurl.com/bde5hbcs

Mezinárodní letecká přeprava

S účinností od 28. prosince 2024 se zvyšují limity odpovědnosti za nároky cestujících a nákladu podle Montrealské úmluvy z roku 1999 („MC99“), jak oznámila Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) Podle změn se limit pro zničení, ztrátu, poškození nebo zpoždění nákladu zvýší z 22 SDR na 26 SDR za kilogram. (viz Článek 22, odst. 3 MC99)

Limity odpovědnosti jsou uvedeny ve zvláštních právech čerpání (SDR), což je zúčtovací jednotka definovaná Mezinárodním měnovým fondem. Pro orientační účely byl 1 SDR dne 25. října 2024 oceněn na 1,33038 USD.

Limity se mají zvyšovat v souladu se zabudovaným mechanismem přezkumu úmluvy, aby se každých pět let upravily o inflaci, tedy aby se zajistilo, že náhrady pro cestující a náklad zůstanou v průběhu času přiměřené.

Montrealská úmluva (v angličtině): https://tinyurl.com/yx7tt6wk

Mezinárodní železniční přeprava

Tento typ přepravy upravují právní předpisy CIM z r. 1985, kde je náhrada škody z odpovědnosti dopravce limitována pouze částkou 17,- SDR (XDR) za 1 brutto kg zboží.

CIM úmluva (v angličtině): https://tinyurl.com/4cx55j5k

Mezinárodní silniční přeprava

Silniční přeprava se řídí Úmluvou CMR z r. 1961 (u nás vyhláškou MZ z 27.11 1974), kde je náhrada škody z odpovědnosti dopravce limitována pouze částkou 8,33 SDR (XDR) za 1 brutto kg zboží.

Úmluva CMR (v češtině): https://tinyurl.com/y9aj59t8

Jak postupovat v případě, že byla vaše zásilka poškozená 

1. Zkontrolujte vnější obal přepravované zásilky.

2. Zaznamenejte rozsah poškození jako výhradu do přepravního dokladu doručujícího řidiče. Sepište škodní list a poškození vyfoťte.

3. Napište e-mail nebo dopis s oznámením o škodní události a odpovědnosti dopravce. Popište v něm rozsah poškození, úbytku či ztráty a vyčíslete vzniklou škodu. Pokud možno, přiložte fotografie dokládající poškození. 

4. Pošlete nám e-mail na jaro-seair@jaro-seair.cz, případně dopis na naši adresu JARO Sea & Air Services s.r.o., Jedovnická 4480/4, 628 00 Brno. My už se postaráme o vše potřebné. 

Poškození zásilky nahlaste nejpozději do 7 dnů od přijetí zboží pro všechny typy přeprav.

Máte otázky ohledně pojištění při přepravě zboží? Neváhejte nám napsat, rádi vám odpovíme.

Vytvořilo PROFICIO

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování, analytiku a pro účely cílení reklamy.