Na základě rozhodnutí Celní správy ČR (CS) dochází ke změně termínu pro implementaci fáze 5 NCTS (New computerised trasit system). Nasazení fáze 5 NCTS bude odloženo o šest měsíců, tzn. na říjen 2023. Předpokládá se, že ve stejném termínu bude zprovozněn i nový systém pro vývoz (AES). Důvodem pro odklad je zejména vysoký počet dotazů […]
Číst víceObchod mezi Chorvatskem a ostatními zeměmi EU je stále jednodušší. Od 1. ledna 2023 již nebudou probíhat hraniční kontroly v přístavech ani na souši. Chorvatsko totiž bude součástí Schengenského prostoru. Hraniční kontroly na letištích pro spojení do dalších zemí Schengenu budou ukončeny 26. března, kdy začne platit letní letový řád. Od 1. ledna navíc bude možné v Chorvatsku platit […]
Číst víceDopravní zácpy v kontejnerové dopravě se v listopadu opět výrazně zmírnily. Podíl zboží přepravovaného po celém světě v kontejnerech, které uvízly v provozu, klesl ve srovnání s předchozím měsícem zhruba o 1,5 procentního bodu na 8,5 procenta. Vyplývá to z údajů o pohybu lodí, které Kielský institut pro světovou ekonomiku (IfW) pravidelně vyhodnocuje. Naposledy byl údaj nižší […]
Číst víceJak se bonanza kontejnerové přepravy chýlí ke konci, ožil trh typu ro-ro, s plnými loděmi, spotovými sazbami velmi vysoko a prostorem na plavidlech v příštích měsících pouze za absolutní přirážku. Speditéři, kteří chtějí přepravit elektromobily, si musí rezervovat až čtyři měsíce předem, protože dopravci plní servisní kontrakty, ale pro každý přebytek nákladu, i ten pro […]
Číst víceEfektivní celní odbavení je nezbytné pro hladký tok celosvětového obchodu. Jedním ze způsobů, jak toho země dosahují, je vytváření systémů/prostředí s jedním oknem. Podle WCO (Světová celní unie) byly faktické dopady dobře fungujících prostředí jednotného okna oceněny několika vládami a prostředí jednotného okna je považováno nejen za jeden z hlavních nástrojů k implementaci opatření na […]
Číst víceLockdowny v klíčových čínských přístavech opět brzdí dodavatelské řetězce. Prezident Xi tento týden na sjezdu komunistické strany nenaznačil žádnou změnu v čínské politice nulového výskytu Covidu. Nejvíce je postiženo Ningbo, oblast kolem přístavu se dostala do lockdownu. Jako alternativa může být nabídnuta Šanghaj, ačkoli mohou být účtovány dodatečné náklady na přepravu. V Šanghaji však společnost […]
Číst víceOd roku 2030 budou elektrická nákladní vozidla fungovat lépe než vozidla se vznětovým motorem pokud jde o výpočet celkových nákladů, aniž by provozovatelé museli dělat kompromisy v dojezdu, době provozu a užitečném zatížení. Vyplývá to ze studie nizozemské Organizace pro aplikovaný vědecký výzkum (TNO). Do roku 30 by celkové náklady na vlastnictví (TCO) měly platit […]
Číst víceMSC (Mediterranean Shipping Company) největší kontejnerová přepravní linka na světě oznámila, že vyvíjí řešení letecké nákladní dopravy v reakci na poptávku trhu. Stalo se tak v návaznosti na nedávný podnik CMA CGM v oblasti letecké nákladní dopravy a opětovný vstup společnosti Maersk. MSC Air Cargo je ve vývoji již několik měsíců a nové řešení bude […]
Číst vícePokračující podivné a pro mnohé nepochopitelné praktiky – zakotvené ovšem v obecných pravidlech námořní přepravy a zmiňované ve všech přepravních smlouvách (viz rub příslušného BL) – kam patří – nepostižitelné zpožďování či urychlování lodí (ETS, ETA, ETP) – rušení či přidávání přístavů (vessel rotation change) – neočekávané a na poslední chvíli oznamované rušení odjezdu (tzv. […]
Číst víceSpolečnost JARO úzce spolupracuje s Českým červeným křížem za účelem humanitární logistiky na Ukrajinu. Bonusem je realizace dobré věci s ohledem na životní prostředí. Více zde : https://logistika.ekonom.cz/c1-67052970-logistika-pomaha-v-tezkych-casech
Číst více