V úterý 23.3. 2021 zablokovala Suezský průplav v obou směrech nákladní loď, která najela na mělčinu. Na uvolnění Suezského průplavu se pracuje, již teď však situace způsobuje několikadenní zpoždění mnoha lodí. Daná loď s názvem EVER GIVEN patří rejdaři Evergreen, je dlouhá 400 m a široká 59 m.
Vyprošťovací práce probíhají jak ve vodě, tak i na souši, kde se pracuje na odbourání blokující zeminy.
Tahle situace se v Suezském průplavu stala poprvé.
EDIT 29.03.:
Kontejnerová loď „Ever Given“, která minulé úterý najela na mělčinu v Suezském průplavu, byla bez pohybu několik dní. 400 metrů dlouhá kontejnerová loď byla v pondělí brzy ráno ve 4:30 místního času uvolněna zpět do plovoucího stavu a bude zajištěna, uvedl poskytovatel služeb Inchcape Shipping. Lodní radar Vesselfinder krátce nato ukázal „Ever Given“ jako „na cestě“. Zatím není jasné, kdy bude možné důležitou vodní cestu znovu otevřít pro průchod.
Podle správy kanálu se od úsvitu deset remorkérů ze čtyř směrů snažilo masivní loď přesunout. Egyptský prezident Abd al-Fattáh as-Sísí již nařídil, aby byla připravena částečná vykládka kontejnerů, pokud budou pokusy o její uvolnění i nadále neúspěšné. Humanitární a záchranné týmy strávily dny používáním remorkérů a bagrů, aby osvobodily loď japonského majitele, která v úterý narazila na mělčinu.
Po pondělním ranním oznámení úspěchu kolovala po internetu videa uvolněných členů posádky ostatních lodí. „Loď pluje,“ říká muž na palubě lodi a natahuje palec nahoru. Podle správy kanálu čekalo na průjezd naposledy asi 370 lodí na obou stranách kanálu, včetně 25 ropných tankerů. Finanční zpravodajská služba „Bloomberg“ v pondělí informovala o 450 čekajících lodích.
Suezský průplav spojuje Středozemní moře s Rudým mořem a poskytuje nejkratší námořní trasu mezi Asií a Evropou. V roce 2020 podle správy Suezského průplavu překročilo vodní cestu téměř 19 000 lodí. Celodenní blokáda stála kanál asi 13 až 14 milionů dolarů denně.