
V posledních týdnech čelí mezinárodní kontejnerová doprava vážným komplikacím. Přetížené přístavy, omezené kapacity železnice i globální napětí v obchodních vztazích způsobují zpoždění a zvyšují náklady na přepravu. Přinášíme přehled aktuální situace, důvodů těchto potíží a doporučení, jak se připravit.
🔍 Co se právě děje?
- Evropské přístavy jsou zahlcené. Antverpy, Rotterdam, Hamburk či Bremerhaven hlásí zácpy lodí, terminály přeplněné kontejnery a omezený personál.
- Krizová situace se přelévá do zámoří. Přístavy v Číně (zejména Šen-čen/Yantian) i USA (Los Angeles, New York) zažívají podobný tlak. Čekací doby lodí se počítají až týdny.
- Železnice nestačí odvést nápor. Kvůli výlukám, státním stávkám a opravám tratí chybí přepravní kapacita mezi přístavy a vnitrozemím, včetně České republiky a Slovenska.
⚠️ Proč dochází ke zpoždění?
Důvodů je víc – a bohužel se vzájemně násobí:
1.Přetížené přístavy a terminály. Kvůli růstu objemu zboží, omezením pracovní síly i chaotickým změnám tras lodí vznikají zpoždění při vykládce a odbavení kontejnerů.
2. Nedostatečná kapacita železnice. Źelezniční operátoři hlásí blokace na klíčových tratích. Kromě dlouhodobých omezení přibývají i nové:
- 📆 29. 6.–4. 7. 2025 – denní výluka v úseku Elbtal (Bad Schandau – Pirna). Vlaková nákladní doprava bude přesměrována s omezenou propustností.
- 📆 4.–8. 7. 2025 – úplná uzávěra terminálu Waltershof v Hamburku. Vlaky do klíčových kontejnerových terminálů (CTA, CTB, Eurogate) budou zcela zrušeny.
❗ Tyto výluky představují jedno z nejvýznamnějších omezení v dopravě za poslední období a výrazně dopadnou na přepravy z/do přístavů v Severním Německu, Rotterdamu, Antverpách i Duisburgu.
3. Napětí v mezinárodním obchodě. Dočasné příměří mezi USA a Čínou vedlo ke skokovému nárůstu přeprav na transpacifických linkách. Lodě jsou přeplněné, kontejnery se nedostávají do Evropy.
4. Mimořádné poplatky. Rejdaři a dopravci zavádějí „Congestion Surcharges“ – příplatky za zdržení, přesměrování nebo nestandardní trasy (např. kolem Afriky).
📦 Co to znamená pro příjemce:
- Zásilky se zpožďují. Cesta zboží se může oproti plánu prodloužit o několik dní, v některých případech i týdnů.
- Náklady rostou. Vysoká poptávka a omezená nabídka vedou k růstu cen přepravy. Připočíst je nutné i poplatky za zdržení – tzv. demurrage, (stojné) za kontejnery čekající v přístavu a tzv. storage (skladné) účtováné přímo terminály, kde je kontejner umístěn.
Poznámka: Dle Haagsko-visbyjské úmluvy o námořní přepravě rejdař není odpovědný za škody nebo zpoždění, které nejsou jeho zaviněním (viz článek úmluvy IV odst. 2 písm. q)- („…any other cause arising without the actual fault or privity of the carrier.)
- Zásilky mění trasu. Kvůli nedostatku místa na lodích nebo ve vlacích bývají některé kontejnery přeloženy na jiné lodě, přesměrovány, nebo doručeny se zpožděním.
- Plánování je složitější. Dříve běžné dodací lhůty a rezervace se mění prakticky z týdne na týden. Zboží je třeba plánovat a objednávat s větším předstihem.
✅ Jak zmírnit dopady?
Doporučujeme zákazníkům následující kroky:
- Objednávejte dříve než obvykle. Zarezervujte si kapacitu včas – ideálně o několik týdnů dříve.
- Navyšte zásoby klíčových položek. U zboží důležitého pro výrobu nebo prodej se vyplatí držet bezpečnostní rezervu.
- Započítejte možné vícenáklady do kalkulací. Počítejte s tím, že přeprava bude stát víc – nejen kvůli sazbám, ale i kvůli zpoždění.
- Sledujte situaci a komunikujte s námi. Pravidelně sledujeme provozní situaci, přístavy i terminály a jsme připraveni hledat alternativní řešení.
🧭 Shrnutí na závěr
- Evropské přístavy čelí vážnému přetížení, které se globálně rozšiřuje do Číny a USA.
- Železniční kapacity do ČR a SR jsou omezené, což prodlužuje dodací lhůty.
- Zpoždění, přesměrování zásilek a demurrage poplatky představují reálné finanční riziko pro příjemce.
- Dopravci (rejdaři) zavádějí mimořádné příplatky a mění trasy, což ovlivňuje plánování a náklady.
- Doporučujeme rezervovat přepravy s předstihem, sledovat vývoj situace a aktivně komunikovat s dopravcem.
👉 Uděláme vše pro to, abychom minimalizovali narušení přepravy.
V případě potřeby konzultace či řešení pro Vaše konkrétní zásilky nás neváhejte kontaktovat.
Jsme tu pro Vás. Váš JARO tým.
Literatura a odkazy:
- Metrans (2024–2025). Operativní bulletiny o situaci na železnici. – Podrobně mapují dopady stávek, výluk a omezení kapacity na dopravu kontejnerů v Evropě.
- Sam Chambers (Splash247, květen 2025). Boxport congestion spreads from Europe to the US and China. – Reportáž o eskalujícím přetížení kontejnerových přístavů, včetně dopadu tarifní politiky USA.
- Lisa Baertlein et al. (Reuters, květen 2025). Container ship owners swamped as US-China trade detente revives demand. – Zpráva o prudkém nárůstu přeprav z Číny do USA během dočasného celního příměří (90 dní), vedoucí k „dopravnímu shonu“ v čínských a amerických přístavech.
- Embassy Freight (NL) (2024/2025). Chaos at Sea and Port Congestion – client update. – Zákaznické upozornění popisující dopady kongescí (zpoždění, přesměrování, omezená kapacita, růst nákladů) a doporučení k včasné rezervaci přeprav.
- Universal Cargo (2020). Port Congestion Unfairly Causes Demurrage & Detention Fees… – Vysvětlení podstaty poplatků demurrage a detention a upozornění, že při přetížení přístavů tyto náklady nespravedlivě dopadají na importéry.
- Další průběžné zdroje: Drewry Shipping Consultants, Journal of Commerce, Hapag-Lloyd Advisories, Port Technology International aj., které shodně referují o pokračující složité situaci v námořní logistice v roce 2025.