OŽIL TRH TYPU RO-RO
21 Lis

OŽIL TRH TYPU RO-RO

Štítky: , ,

Jak se bonanza kontejnerové přepravy chýlí ke konci, ožil trh typu ro-ro, s plnými loděmi, spotovými sazbami velmi vysoko a prostorem na plavidlech v příštích měsících pouze za absolutní přirážku. Speditéři, kteří chtějí přepravit elektromobily, si musí rezervovat až čtyři měsíce předem, protože dopravci plní servisní kontrakty, ale pro každý přebytek nákladu, i ten pro smluvní zákazníky, to znamená, že musí platit spotové sazby. To může být velmi drahé, protože ceny ro-ro se v uplynulém roce na všech trasách po celém světě zdvojnásobily. Trh typu ro-ro skutečně prochází trochu krizí. Ceny na spotovém trhu se zvyšují, ale kapacitu jednoduše nelze sehnat.

Někteří výrobci automobilů se pokoušejí kapacitu charterovat – ale neexistují žádná plavidla, která by si mohli pronajmout, protože jsou všechna nasazena u pravidelných dopravců, kterých je globálně pouze pět hlavních. Je paradoxní, že v automobilovém průmyslu jsou továrny schopné nyní auta vyrábět, když jsou k dispozici díly, ale hotové vozy trčí v přístavech, nemohou být dodány kvůli nedostatečné kapacitě plavidel.

Jeden zasílatel říká: „V současnosti je velmi konkurenceschopné a může být levnější přepravovat vozidlo v kontejneru, nebo dokonce rozložit velký zemědělský stroj na součástky tak, aby se dostal do kontejneru – protože alespoň může být dopraven na pravidelně odjíždějící kontejnerové lodi. Tento model už mnoho let nefungoval – ale teď s nedostatečnou kapacitou a zvyšujícími se sazbami ro-ro se trh obrátil. Kontejnerizace automobilů se stává jediným způsobem efektivní a spolehlivé přepravy vozidel po dálkových linkách,“ vysvětluje.

S rostoucím tempem přechodu na elektromobily poptávka po nich vytrvale stoupá, ale dostat automobily na trh se stává stále obtížnější výzvou a podle speditérů to tak zůstane po celý příští rok a možná i do roku 2024. A současná tržní ekonomie se odráží i na akciovém trhu, kde jeden z větších operátorů typu ro-ro, Wallenius Wilhelmsen, kótovaný na burze Euronext, zakončil rok 2019 na hodnotě těsně nad 20 NOK za akcii, během pandemie klesl pod 8 NOK, ale nyní se odrazil mírně pod 100 NOK (10 dolarů).

Zdroj Svaz spedice a logistiky České republiky. Více zde : https://www.svazspedice.cz/index.php/ssl-zpravodaje/

, ,

Vytvořilo PROFICIO

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování, analytiku a pro účely cílení reklamy.