SITUACE S KONTEJNERY SE V PŘÍSTAVECH STÁLE ZLEPŠUJE
6 Pro

SITUACE S KONTEJNERY SE V PŘÍSTAVECH STÁLE ZLEPŠUJE

Štítky: ,

Dopravní zácpy v kontejnerové dopravě se v listopadu opět výrazně zmírnily. Podíl zboží přepravovaného po celém světě v kontejnerech, které uvízly v provozu, klesl ve srovnání s předchozím měsícem zhruba o 1,5 procentního bodu na 8,5 procenta. Vyplývá to z údajů o pohybu lodí, které Kielský institut pro světovou ekonomiku (IfW) pravidelně vyhodnocuje. Naposledy byl údaj nižší (8,1 procenta) před dvěma lety, pod 10 procenty byl naposledy v lednu 2021. V letech 2018 a 2019 před koronavirem to bylo 7,3 a v listopadu 5,8 procenta.

Hodnota klesá již pátý měsíc v řadě. Již v říjnu došlo k poměrně výraznému poklesu o 1,2 procentního bodu. Výpočty ukazují, že přetížení v kontejnerové dopravě se zmírňuje. To by mělo dále zmírnit problémy s veřejnými zakázkami v průmyslu a obchodu. Například v oblasti Severního moře, tedy před přístavy Nizozemska, Belgie, Německa a Velké Británie, již o frontách nemůže být řeč. Tam bylo na začátku října 2,1 procenta celosvětové nákladní kapacity kontejnerových lodí stále vázáno v dopravních zácpách, což je na tuto mořskou oblast neobvykle vysoké číslo. K 1. prosinci to bylo už jen 1,2 procenta. Takto nízké procento bylo naposledy na začátku letošního roku.

V poslední době se také zmírnila situace se čekáním před Šanghají a sousední provincií Zhejiang a také před Hongkongem a Kantonem. Nicméně přetrvávající čínská politika nulového výskytu Covid zůstává hlavním rizikem pro globální dodavatelské řetězce a globální ekonomiku. Rozsáhlá zablokování by mohla kdykoli vést k nové nerovnováze v dodavatelských řetězcích. Nelze tedy vyloučit rostoucí dopravní zácpy a zpoždění související s koronou ve velkých čínských přístavech.

Fourkites, americký poskytovatel platformy pro transparentnost dodavatelského řetězce, právě analyzoval sledovací data od svých zákazníků na pozadí současných koronavirových omezení a protestů v Číně. Fourkites v pátek (1.12.) oznámil, že v současnosti dochází k útlumu silniční nákladní dopravy. Za sedm dní od 23. do 29. listopadu klesl objem zásilek v silniční a intermodální přepravě o 35 procent oproti předchozímu týdnu a o 37 procent oproti prvnímu listopadovému týdnu. Velké protesty a neklid vyvolal požár v činžovním domě 24. listopadu v regionu Sin-Tiang. Podle údajů Fourkites je délka pobytu v čínských přístavech v posledních měsících celkem stabilní. U exportních zásilek je nyní 28denní průměr 5,0 dnů. To je o 34 procent méně než nejvyšší úrovně na začátku roku a o 2 procenta více než v předchozím měsíci. U dovezených zásilek je průměrná doba čekání 4,1 dne, což je o 25 procent méně než na začátku roku a téměř beze změny oproti předchozímu měsíci.

Zdroj Svaz spedice a logistiky ČR. Více zde : https://www.svazspedice.cz/index.php/ssl-zpravodaje/

,

Vytvořilo PROFICIO

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování, analytiku a pro účely cílení reklamy.